Wannes Van Herreweghen - Brussel op de digitale weg naar een Smart City

28-10-2023

Brussel doet het bijzonder goed qua digitalisering. Toegegeven, het topic kwam de afgelopen maanden negatief in het nieuws. Digitalisering stuit op verzet omdat tal van burgers het gevoel hebben dat ze niet mee zijn. Dat verdient veel politieke aandacht en middelen, maar de grootste fout zou zijn om daardoor de rem op de digitale ontwikkeling te zetten. Digitalisering biedt kansen voor Brusselaars en we evolueren in de goede richting. Dat mag, op basis van de studie van Perspective, toch benadrukt worden.

In het najaar van 2022 ondertekenden 200 verenigingen een open brief met als slotboodschap "digitalisering mag niet de norm zijn". Ondertussen zijn er ook betogingen en worden er vraagtekens gezet bij digitale ontwikkelingen en ordonnanties die er verdere stappen in willen zetten. We moeten de digitale kloof dichten, niet bevriezen. Want digitalisering zorgt voor veel welvaart voor de Brusselaars, voor jobs, voor economische mogelijkheden, voor vereenvoudiging, toegang, rechtszekerheid, … Hogere lonen, pensioenen en een sterkere gezondheidszorg, de weg loopt via digitalisering, zegt o.a. Bart Van Craeynest hoofdeconoom van Voka.

Dankzij samenwerking tussen de Belgische statistische autoriteiten is er nu een gewestelijke index van de digitale economie en maatschappij. Wat blijkt? Brussel houdt zich sterk in België (op het gemiddelde of meer) en presteert beter als het gemiddelde van de EU-27.[1]

Digitale mensen

Er wordt vaak aangehaald dat 40% van de Brusselaars niet de nodige digitale basisvaardigheden heeft. Dat cijfer ligt te hoog. Laat ons echter niet vergeten dat 60% van de bevolking wél over die vaardigheden beschikt. Voor een technologie die pas in de laatste 30 jaar echt haar vlucht heeft genomen is dat niet laag (en zelfs koploper Finland doet het niet zóveel beter).

De Brusselse regering voert momenteel het plan voor digitale toegankelijkheid 2021-2024 uit. Ook via de ordonnantie "Digitaal Brussel" is het de bedoeling om hier een extra push in te geven én de fysieke toegang te garanderen waar nodig. Niemand beweert dan ook dat we het eindpunt hebben bereikt. Maar het is geen kwestie van gas terugnemen of te stoppen. We moeten onze digitaal kwetsbare burgers verder ondersteunen en emanciperen en alternatieven waarborgen.

Het mag duidelijk zijn dat er nog een lange weg af te leggen is in de digitalisering. Het zal ook een uitdaging blijven, want de digitale technologie staat niet stil. Tegelijkertijd mogen we best trots zijn op het digitale niveau in Brussel. - Wannes Van Herreweghen

Digitale ondernemingen

"Het BHG ligt ruim boven het gemiddelde van de EU-27 wat betreft de integratie van digitale technologieën door de ondernemingen." (BISA, 2023). Dat is iets om fier op te zijn. Onze bedrijven zijn hier een lichtend voorbeeld, zelfs in het gebruik van AI. Het onderscheidt de Brusselse bedrijven en creëert meer mogelijkheden voor hen, en dus meer tewerkstelling en welvaart voor ons allemaal. De Brusselse overheid zet daar ook op in, bv. via FARI (het instituut voor artificiële intelligentie) bevordert ze de ontwikkeling van producten en diensten in verband met AI-technologieën.

Qua vaste breedbandverbinding en -dekking doet Brussel het ook goed, maar de supersnelle verbinding (>1GB/sec) blijft beperkt. Dit is nochtans een sterk voordeel voor veel hoog presterende bedrijven. De uitrol van 5G is eindelijk mogelijk in onze stad, dankzij de inspanningen van Open VLD Brussel.

Digitale overheidsdiensten

'Waar moet je iets aanvragen?', 'de software werkt niet mee', 'het is niet logisch opgesteld', … Iedereen heeft er al eens mee geworsteld. De diensten moeten digitaal geoptimaliseerd worden. Het moet werken vanuit gebruikersperspectief. Toch staat Brussel al ver in het creëren en vormgeven van de digitale kant van diensten. We doen het over het algemeen zeer goed op dit vlak.

De ordonnantie "Digitaal Brussel", met het 'Only Once' principe, zou een extra stap in de juiste richting zijn. Daarmee wordt het vooraf invullen van persoonsgegevens de norm. Als de overheid je info al heeft, moet je het dus zelf niet meer invullen. Die ordonnantie zal veel verder gaan, met consequentie, inclusiviteit en toegankelijkheid voorop.

Digitaal Brussel?

Het mag duidelijk zijn dat er nog een lange weg af te leggen is in de digitalisering. Het zal ook een uitdaging blijven, want de digitale technologie staat niet stil. Tegelijkertijd mogen we best trots zijn op het digitale niveau in Brussel. Digitalisering biedt grote voordelen, voor de Brusselaar, de bedrijven, de overheid. De klok terugdraaien is niet mogelijk noch wenselijk. We moeten verder inzetten op digitalisering, het gemakkelijker maken én iedereen hierin meekrijgen. Door resoluut die keuze te maken, zullen we een echte 'Smart City' worden.

Wannes Van Herreweghen
wannes.vanherreweghen@parlement.brussels

Bestuurslid Jong VLD Brussels

[1] Volgens de cijfers van de DESI 2021, https://bisa.brussels/sites/default/files/publication/documents/Focus-60_NL.pdf , BISA 2023, pg. 3